ČeštinaEnglish
Nákupní koš je prázdný.
| | USD
MOTORDIAG
Hlavní stranaRegistrovat programÚvod do diagnostikyOtázky a návodyOdkazy na softwareKe staženíKontaktObjednávka
Servis
Odblok obrazu RNSDiagnostika
Naše produkty
Ruční přístrojeOBD / Diagnostické kabelyOdblok obrazuMultiznačková diagnostikaProfi diagnostika - VAGProfi diagnostika - ostatníAuto klíče, imo čipyChiptuningTacho. Airbag.Adaptéry a redukceSoftwareDalší diagnostika a zařízeníAutobaterieLED žárovkyXenony, HID sadyLiteratura, příručkyZvedákyOsciloskopyELM na OBD2OstatníVýprodej
Produkty podle značek
VW, Audi, Škoda, SeatBMWMercedesOpelFORDFiat, Alfa, LanciaHyundai, KiaVOLVOPSARenaultOstatní značky (ne OBD)Univerzální - OBD
Informace
Mapa stránekJak nakupovat...Obchodní podmínky

Co je to autodiagnostika?

Co to je moderní diagnostika automobilů?

V současné době jsou automobily stále více a vybavovány elektronickými řídícími jednotkami, které mají na starosti nejen řízení motoru, ale i celou řadu dalších funkcí. Elektronika nejen rozšířila schopnosti a funkce automobilů, ale umožňuje také lépe určit případnou závadu. Většina řídících jednotek v automobilech je proto dnes vybavena pamětí závad, do které se ukládají informace o zjištěných závadách. Je tak možné poměrně snadno vyhodnotit i závady, které se objevují jen sporadicky a jinak by se velmi obtížně určovaly. Pokud se jedná o závažnější závadu, rozsvítí se zpravidla na palubní desce žlutá kontrolka motoru, tzv. "MIL", která nezhasne dokud chyba není z paměti závad odstraněna.

Pomocí diagnostického konektoru ve vozidle je potom možné se k jednotlivým řídícím jednotkám v autě připojit buď pomocí počítače s příslušným programem nebo pomocí speciálního diagnostického přístroje. S tímto vybavením je možné přečíst informace o případných závadách, provádět různá nastavení nebo číst některé další hodnoty, údaje z jednotlivých čidel a to i za provozu vozidla.

Standardy v diagnostice, OBD, OBD2 (OBD II, EOBD)

Vzhledem k tomu, že výrobců automobilů je mnoho, nebyl zpočátku žádný standard, který by umožňoval aby jedním diagnostickým přístrojem bylo možno diagnostikovat vozidla různých značek. Každý výrobce si zkrátka vymyslel vlastní standard. Pro takovou diagnostickou funkci nesplňující žádný mezinárodní standard se někdy - ne zcela přesně - používá souhrné označení OBD nebo OBD I.

V devadesátých letech však došlo k dohodě a byl schválen standard nazývaný OBD II (On board diagnostics II).

Různé provedení kontrolek motoru MIL
Různé provedení kontrolek MIL
Jeho hlavním smyslem bylo zavést jednotný systém pro automobilovou diagnostiku, které jednak zaručí, že elektronika vozidla sama zjistí případnou závadu a v naléhavých případech upozorní řidiče rozsvícením žluté kontrolky MIL (Malfunction Indicator Light), nebo též "Check Engine" či "Motor do dílny" a současně umožní standardizovanou komunikaci pomocí servisního přístroje pro efektivnější nalezení a odstranění závady v servisu.

V Evropě byl následně evropskou směrnicí 98/69/EC původně americký standard OBDII převzat pod označením EOBD (European onboard diagnostics). Americké automobily splňují standard OBDII povinně od roku 1996, evropská benzínová auta nejpozději od konce roku 2000, zatímco naftová povinně až od roku 2003. Většina výrobců však standard OBD II resp. EOBD zavedla ve svých vozech již o něco dříve. Stejně tak asijské automobilky, které se z praktických důvodů ke standardu přiklonily také, někdy se lze setkat s označením japonské varianty JOBD.

Automobily splňující normu OBDII jsou vybaveny standardizovaným konektorem SAE-J1962 (viz. obr), který je umístěn ve vozidle v dosahu řidiče (zpravidla na spodní straně palubní desky či na středovém panelu).

Diagnostický konektor OBD II
Konektor OBD II
Zapojení:
2 J1850 PWM Bus + nebo J1850 VPW Bus
4 kostra vozidla
5 komunikační kostra
6 CAN-Bus High (J2284)
7 komunikační linka K-line (ISO 9141-2)
10 J1850 PWM Bus -
14 CAN-Bus Low (J2284)
15 inicializační linka L-line nebo 2. K-line (ISO 9141-2)
16 palubní napětí +12V

Ale POZOR! Konektor na obrázku je někdy používán i ve starších vozech, které nejsou se standardem OBD II kompatibilní. To, že ve svém vozidle naleznete stejný konektor, tedy ještě nemusí znamenat, že vaše auto je OBD II kompatibilní.

Aby ale jednotnosti a standardu nebylo příliš, existují vedle sebe v současnosti tři, resp. čtyři různé varianty hardwarového protokolu pro OBDII. Jedná se o protokol ISO9141 resp. ISO14230 = KWP2000 (zkráceně jen "ISO"), který používají všechny evropské, drtivá většina asijských a některé americké vozy (zejm. DaimlerChrysler), dále protokol SAE-J1850-VPW (Variable Pulse Width, zkráceně "VPW") používaný koncernem General Motors a DaimlerChrysler pro některé americké modely a do třetice protokol SAE-J1850-PWM (Pulse Width Modulation, zráceně "PWM" ) ve vozidlech Ford, a to i u některých evropských modelů. Čtvrtou variantou je zcela odlišné hardwarové rozhraní typu "CAN" (Controller Area Network, resp. ISO15765), kterým budou v blízké budoucnosti vybavována nová vozidla, a které je implementováno již dnes v některých nejmodernějších vozech, častokráte pak dokonce ještě současně se "starým" rozhraním ISO. Americké automobily mají být povinně vybavovány protokolem CAN od roku 2008.

Zapojení pinů v zásuvce podle komunikačního standardu:
ISO9141-2 4)kostra, 5)komunikační kostra, 7)K-Line, 15)L-Line/2.K-Line*, 16)+12V
ISO14230 4)kostra, 5)komunikační kostra, 7)K-Line, 15)2.K-Line*, 16)+12V
J1850 VPW 2)Bus, 4)kostra, 5)komunikační kostra, 16)+12V (pin 10 není zapojen)
J1850 PWM 2)Bus+, 4)kostra, 5)komunikační kostra, 10)Bus- 16)+12V
CAN BUS (J2284) 4)kostra, 5)komunikační kostra, 6)CAN-Bus High 16)+12V

Mám Škodovku, Volkswagen, Audi, Seat

V našich zeměpisných šířkách se asi nejčastěji setkáváme s automobily koncernu VW (VAG). Moderní digitální diagnostiku podporují koncernové vozy cca. od konce 80-tých let. Automobilky osazovaly nejprve diagnostickou zásuvku v motorovém prostoru, později v souladu s novými standardy se zásuvka přesunula do kabiny.

Přibližně do poloviny 90-tých let se používal diagnostický konektor typu "2x2" se dvěma dvoupinovými zásuvkami,

Konektor 2x2
Konektor 2x2 používaný u starších vozů VW/AUDI

resp. speciální kulatý konektor u řady VW LT, zatímco Škodovky - Favority se vstřikováním a první série Felicie disponovaly vlastním plochým konektorem. Od modelu Felicia >95 už se používá standardní 16ti pinový OBD II konektor J1962 (viz výše).

Pro diagnostiku vozů koncernu VW se sice používá standardní propojovací kabel (ISO9141, ISO14230), ale nad tímto standardem stojí vlastní komunikace postavená na protokolech KWP 1280 a u novějších modelů též KWP 2000. V každém případě lze říci, že specifický standard pro automobilovou diagnostiku používaný koncernovými vozidly VW je podstatně bohatší než-li unifikovaný OBDII a poskytuje tedy obsluze daleko dokonalejší možnosti.

Ve značkových servisech se pro práci používají zpravidla diagnostické přístroje VAG 1552 nebo VAS 1551 resp. moderní VAS 5051 a VAS 5052.

OBD II / VAG-COM kabel
OBD II / VAG-COM kabel

Totéž co dokáží uvedené přístroje za mnoho desítek nebo stovek tisíc, lze však provádět pomocí obyčejného počítače, propojovacího kabelu a příslušného programu. Jedním z nejpopulárnějších a nejdokonalejších programů je program VAG-COM od firmy ROSS-TECH. Odkazy na tento a další populární programy najdete v sekci software.

Další možností jak diagnostikovat automobily

Diag. přístroj CarTOOL OBD, VAG
Diag. přístroj CarTOOL
VW je diagnostický přístroj CarTOOL VAG, který umožňuje přečíst čísla chyb z paměti závad, zobrazit je na displeji a posléze je vymazat pokud je to požadováno. Nespornou výhodou tohoto zařízení je, že nepotřebujete žádný počítač ani speciální kabely - prostě jen připojíte CTOOLS do diagnostického konektoru automobilu. Příjemná je také nízká cena. Oproti využití počítače a programu VAG-COM však nabízí menší množství funkcí. Pro detekci závady a vymazání chyb z paměti závad (zhasne žlutá kontrolka motoru na palubní desce) je však plně dostačující. Umožňuje diagnostikovat řídící jednotku motoru, převodovky, ABS a Airbagů.

Mám jiné auto - jak poznám jestli je OBD II kompatibilní?

Pro vozy jiných značek než koncernu VW je určen diagnostický přístroj CarTOOL OBD-II, který umožňuje provádět diagnostiku vozidel kompatibilních se standardem OBD II. Pokud si nejste jisti zda-li je váš automobil kompatibilní se standardem OBD II, můžete požít následující vodítko:

  1. Zjistěte zda je Vaše auto vybaveno standardním 16ti pinovým OBD II konektorem
  2. Pokud máte americké auto, zjistěte, zda na štítku motoru je označení "OBD-II certified"
  3. Pokud jste označení na štítku nenašli, ale máte americké auto, od roku výroby 1996, je pravděpodobně OBD II kompatibilní
  4. Pokud máte evropské nebo asijské auto s benzínovým motorem, od roku výroby 2000 a našli jste standardní 16ti pinový OBD II konektor, auto je pravděpodobně OBD II kompatibilní
  5. Pokud máte evropské nebo asijské auto s dieselovým motorem, od roku výroby 2003 a našli jste standardní 16ti pinový OBD II konektor, auto je pravděpodobně OBD II kompatibilní
  6. Nesplňuje-li vaše auto žádný z výše uvedených bodů, ale našli jste OBD II konektor, je stále poměrně vysoká šance, že je OBD II kompatibilní, ale jistotu získáte až odzkoušením nějakého OBD II diagnostického zařízení (CarTOOL, diagnostický kabel)
Stitek OBD II
Štítek OBD II


SkodaHome.cz
Obsah fóra Dieselpower forum
www.ipex.cz